Linkbuilding, wellicht heb je er wel eens van gehoord, of juist niet. Het is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Als je zelf een webshop hebt bijvoorbeeld kan dit erg relevant zijn. In dit artikel wordt verteld wat linkbuilding is, de verschillende soorten en waarom het belangrijk is.  

Wat is linkbuilding? 

Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks van andere websites naar een bepaalde website. Linkbuilding is dus het generen van links vanaf externe pagina's naar een andere bepaalde website. Het doel hiervan is om een hoger resultaat te behalen in de zoekmachines op bepaalde trefwoorden. Linkbuilding is een onderdeel van SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie.   

Soorten linkbuilding 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve links. Kwantitatieve links zijn meestal ter doelstelling van het verkrijgen van een hogere positie in Google. Google benadrukt de kwalitatieve content. Kwalitatieve linkbuilding is dus meer van belang en daarin kun je ook onderscheid maken tussen interne en externe links. Interne links verwijzen naar andere pagina's door binnen de eigen website. Dit draait voornamelijk om de gebruiksvriendelijkheid maar daarnaast snapt Google ook meer hoe de structuur van de website in elkaar zit. Doordat Google meer waarde toekent aan kwalitatieve links is het belangrijk om daar meer van te verzamelen. Hoe meer kwalitatieve links je verzamelt, hoe hoger de autoriteit wordt van de website. Een kwalitatieve link bestaat bijvoorbeeld uit een backlink op een site die relevant is in de branche waar je je bevindt. Dan beoordeeld Google deze als meer waardevol dan via een andere website.  Natuurlijk is het wel lastiger om links te verzamelen via de meest relevante websites, maar het verhoogt wel de autoriteit, en hoe hoger de autoriteit, hoe hoger uiteindelijk de positie wordt.  

Ook zijn er verschillende soorten backlinks: 

  • Natuurlijke links, dit zijn links die door iemand anders worden geplaatst. Meestal gaat het dan om een kwalitatieve link die ook naar inhoudelijke content verwijst.  

  • Zelf verzamelde links, dit zijn links die op basis van gerichte activiteiten worden behaald. Zo kan je dan bijvoorbeeld aan een blogger of een klant vragen of zij naar jouw site willen linken op hun website.  

  • Zelf behaalde links, die zijn links die zelf zijn verzameld bijvoorbeeld via een forum.  

Linkbuilding uitbesteden 

Als je zelf een website hebt kun je de linkbuilding uitbesteden, bijvoorbeeld bij een seo bureau. Linkbuilding is een specialisme waar ervaring en de juiste kennis vaak erg belangrijk kunnen zijn. Als het namelijk niet op de juiste manier gaat zie je waarschijnlijk ook geen gewenste resultaten. Bij een bureau kun je professionele kennis verwachten. Een bureau is namelijk constant bezig met het verkrijgen van kwalitatieve backlinks naar de gewenste website. Als je er zelf weinig verstand van hebt kan zo een bureau een goede uitkomst zijn.  

 

Categories: Blog

0 Comments

Geef een reactie