Één van de ergste dingen die je kan overkomen met een motor is dat hij gestolen wordt, dus we gaan wat uitleg geven over hoe je je motor zo goed mogelijk op slot kan zetten.
Diefstalpreventie gaat er eigenlijk vooral om de dief zoveel mogelijk te vertragen. Zorg dat hij niet alleen op je stuurslot staat, maar met minimaal twee verschillende sloten vast staat, om er zo voor te zorgen dat de dief meer kennis, meer gereedschap en dus vooral meer tijd nodig heeft om de motor mee te krijgen.
Je motor stallen
Als de motor niet binnen kan staan, zorg er dan voor dat hij op een openbare, goed verlichte plek staat, het liefst vast aan de vaste wereld met bijvoorbeeld een kettingslot. Zorg er ook voor als het kan dat hij onder een hoes staat, zodat de dief niet kan zien wat voor motor er staat.
Ga je naar een evenement zoals de TT of de Zwarte Cross zorg er dan voor dat die bijvoorbeeld aan een kettingslot van een andere motor staat of zet hem bij motoren die veel aantrekkelijker zijn of bijvoorbeeld minder goed vast zitten, zodat de dief dan eerder die pakt.
Veilig slot
Zorg er ook voor dat het slot waarmee je je motor vastzet de juiste ART-keuring heeft. Voor sommige motoren heb je minimaal ART-4 nodig en voor sommige zelfs ART-5. Check de polisvoorwaarden van je verzekering om te checken wat je precies nodig hebt en check ook ieder jaar je voorwaarden, om er zeker van te zijn dat je nog helemaal verzekerd bent. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je volgend jaar opeens de motor ook vast moet zetten of zelfs in een berging bijvoorbeeld aan een muur- of vloeranker.
Je stuurslot alleen, dat is echt niet voldoende, die hebben ze binnen een seconde open. Stuurslot met een remschijfslot, nou dat is eigenlijk nog steeds niet heel erg veel, want ze zetten hem op een skateboard en rijden er zo mee weg. Stuurslot, remschijfslot en een kettingslot is al een stukje lastiger, maar ja met een paar man til je hem zo op een aanhanger en is hij alsnog weg, dus het allerbeste is stuurslot, remschijfslot en een kettingslot aan de vaste wereld. Dan krijgen ze hem toch een stuk minder makkelijk mee.
Zorg er bij een kettingslot en een beugelslot voor dat deze zo hoog mogelijk op de motor vastzit, om te voorkomen dat een dief met een betonschaar de grond kan gebruiken als hefboom zorg er dus ook voor dat dat slot dan ook echt de grond niet kan bereiken door bijvoorbeeld het wiel te draaien.
Zelfs al heb je een alarmsysteem op de motor zitten, zet hem dan alsnog met twee verschillende sloten vast, want ja wie kijkt er nou echt nog op van een alarm dat afgaat plus zo’n alarm trekt natuurlijk altijd langzaam je accu leeg en op het moment dat die accu leeg is, dan gaat het alarm niet eens meer af, dus het is erg belangrijk om hem gewoon goed vast te zetten en als toevoeging eventueel een alarmsysteem te gebruiken of bijvoorbeeld een trackingsysteem waarmee je kan zien waar de motor is. Ook zo’n trackingsysteem is vrij makkelijk te storen door een professionele dief, dus ook dat is zeker geen garantie dat je hem nog terug gaat vinden.
Sleutels bewaren
Bewaar je sleutels op een veilige plek, waar die ook niet zomaar gevonden worden tijdens bijvoorbeeld een woninginbraak, want zo kun je je motor natuurlijk ook heel makkelijk kwijt zijn. Zorg er ook voor dat je je reservesleutels goed bewaart, want mocht je een motorverzekering hebben dan wilt de verzekeraar vaak dat je twee sleutels overhandigt op het moment dat een motor gestolen is.
Vaak zit er dan ook een code bij waarmee je eventueel extra sleutels bij kan laten maken. Check ook elk jaar of je ART gekeurde slot nog wel ART gekeurd is. Elk jaar worden de eisen weer aangepast op basis van voortschrijdende techniek van de dieven, dus een slot van vijf jaar geleden dat gewoon goedgekeurd was, kan dit jaar misschien wel helemaal niet meer gekeurd zijn.
0 Comments